Předkládám vám záznam devíti desetin sekundy, které navždy změnily formuli 1. Po jejich uplynutí bude Ayrtonovi Sennovi zbývat necelá jedna sekunda života.
(Čas je měřen od zatáčku 7.kola GP San Marina 1994)
Všechny telemetrické údaje mimo otáčky vozu a zrychlení v přímém směru byly odečítány pouze každou 0,1s
11,10s - Ayrton Senna po vnitřní stopě najíždí na třetí, nejdelší, temný pruh nového asfaltového povrchu zatáčky Tamburello. Obraz kamery ve voze se vibracemi zkresluje.
11,16s - Přejíždí přes první větší hrbol, obraz je silně rozostřen.
11,20s - Mírně uvolňuje plynový pedál (99,40%), auto jde do slabé přetáčivosti (odstředivá síla roste z 3,27g na 3,52g), rychlost 310km/h.
11,22s - Přejíždí před druhý větší hrbol, další rozostření obrazu.
11,24s - Otáčky náhle klesají o 350 za minutu v důsledku předchozího uvolnění plynového pedálu. Záběr z kamery je nyní téměř čistý. Žlutý bod označující pozici volantu je na levém okraji kokpitu. Dosud žádné náhlé pohyby řízením.
11,26s - Ayrton Senna najíždí na třetí, největší hrbol. Obraz je zcela zkreslen. Senna zatáčí více vlevo, žlutý kontrolní bod mimo kokpit, otáčky náhle vzrůstají o 500 za minutu v důsledku nadzvednutí zádi a ztráty přilnavosti zadních kol (přetáčivost). Ayrton začíná zcela pouštět plynový pedál. Začátek havárie.
11,28s - Ayrton koriguje přetáčivost, prudký pohyb řízením vpravo. Žlutý bod označující pozici volantu se náhle objevuje podstatně nad okrajem kokpitu. Tlak v řízení roste na dvojnásobek, směrovost řízení klesá na třetinu, tlakový rozdíl v řízení se mění z 623psi na -12psi.
11,30s - Senna z neznámých příčin nekoriguje pouze přetáčivost, ale zcela pouští plynový pedál (67%). Další drobné otočení volantem napravo.
11,32s - Williams přejel osudný hrbol, obraz je nyní čistý, žádné pohyby řízením. Od tohoto okamžiku pokračuje vůz stále rovně.
11,34s - Menší hrbol, mírně zkreslený obraz, žádné pohyby volantem.
11,36s - Konec nerovností, obraz čistý, Senna se snaží zatáčet mírně vlevo.
11,38s - Další nerovnost, mírně zkreslený obraz, Senna otáčí volantem napravo.
11,40s - Hodnota deformace (namáhání) řízení prudce klesá z -26m/m2 a -18m/m2 na -7m/m2. Senna zatáčí mírně vlevo. Plyn sešlápnut už jen na polovinu, vůz napřimuje svou trajektorii (odstředivé zrychlení 0,33g)
11,42s - Ayrton prudce zatáčí vlevo, žlutý kontrolní bod na okraji kokpitu, odstředivá síla se výrazně nemění (cca 0,33g)
11,44s - Další otočení volantem vlevo, žlutý kontrolní bod jde mimo kokpit a do konce videozáznamu se již neobjeví zpět, Senna měl až do nárazu natočeno řízení doleva. Vlivem zpomalení po uvolnění plynového pedálu se v záběru objevuje jeho přilba.
11,50s - Plynový pedál v klidové poloze (0%), přilba sklopena dolů prudkou decelerací.
11,52s - Mírný pohyb volantem napravo, přilba se vrací zpět
11,54s - Pohyb volantem vlevo, další pohyb přilby zpět (mimo záběr)
11,64s - Přilba plně v záběru a sklopena dolů, začátek intenzivního brzdění.
11,72s - brzdná síla -3,10g, brzdy nadoraz
11,78s - Nájezd na čtvrtý tmavý pruh asfaltu.
11,80s - Drobný hrbol, hlava zcela sklopena dolů (intenzivní brzdění -3,75g). Auto nepatrně uhýbá vlevo (odstředivá síla se mění z 0,05g na 0,33g)
11,84s - Konec videozáznamu, brzdy nadoraz (-4,34g), hlava sklopena dolů intenzivním brzděním.
11,90s - Williams definitivně uhýbá napravo (odstředivá síla -0,15g), prudká změna v rozdílu tlaku v řízení (z 223psi na -106psi).
Jaký je možný scénář?
Incident nepochybně nastartoval v 11,26s
nájezdem na hrbol, který Williamse rozhodil, protože jeho spodek vozu
ležel díky pěti kolům za Pace Carem a z toho pramenícího nízkého tlaku
v pneumatikách těsně nad asfaltem. Senna koriguje přetáčivost, poté
však vůz zdánlivě odmítá reagovat na pohyby volantem a pokračuje rovně.
Všechny hodnoty vztažené k řízení jdou do nezvyklých hodnot, což
naznačuje, že buď dočasně vypověděl službu posilovač řízení, nebo na
jednom z následujících hrbolu námahou z vibrací praskla tyč řízení. Je
možné, že Senna pár sekund před incidentem vycítil, že něco není v
pořádku, neboť v kritickém momentu již sundával nohu z plynu a ihned
nato šel prudce na brzdy. Přetáčivost většinou korigujete volantem a
chvilkovým uvolněním plynového pedálu, nikoliv okamžitým přechodem na
brzdový pedál. Klíč k záhadě je skryt někde mezi 11,10s-11,90s 7.kola
GP San Marina 1994. Celou pravdu však patrně zná jen ten, kdo se o ni
už nemůže s nikým podělit...